2021: rok zmian na lepsze

Obniżki cen za odbiór odpadów, częściej otwarte Punkty Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych, a w nich kapitalnie sprawdzające się tzw. bazarki czy w końcu większa dostępność siedziby ZMGK dla osób z ograniczoną sprawnością ruchową i otwarcie nowego Punktu Obsługi Mieszkańca w samym centrum Chrzanowa - to najważniejsze zadania, jakie Związek Międzygminny „Gospodarka Komunalna” z sukcesem zrealizował w mijającym 2021 roku.

- Koniec roku to zwykle czas, w którym dokonujemy podsumowań i rozliczamy się z podjętych decyzji i działań. Patrząc na ostatnie miesiące i na to jak wiele udało się zrobić i zmienić na lepsze, mogę śmiało powiedzieć, że 2021 rok był bardzo dobry dla nas i co ważniejsze, dla mieszkańców naszych gmin – zauważa Przewodniczący Zarządu ZMGK Arkadiusz Pypłacz.

Ewenement w skali kraju

Właśnie w ten sposób część mediów okrzyknęła wprowadzone przez ZMGK obniżki cen za odbiór i zagospodarowanie odpadów. Od 1 lipca mieszkańcy płacą wyraźnie mniej. Miesięczne oszczędności wynoszą odpowiednio: 4 zł dla każdego mieszkańca domu jednorodzinnego, 6 zł dla każdej osoby mieszkającej w bloku i aż 8 zł, gdy w gospodarstwie domowym kompostuje się odpady zielone i bio.

- Nowe, niższe opłaty to faktycznie coś niespotykanego w naszym kraju. Samorządy raczej podnoszą ceny. A patrząc na obecną sytuację, szalejącą inflację i coraz większą drożyznę, nasza decyzja rzeczywiście była ewenementem i jesteśmy z tego dumni – mówi Arkadiusz Pypłacz.

Zarząd realizuje różnorodne działania w celu utrzymania stawek w roku 2022.

Nowy początek PSZOK-ów

Od 1 lipca wyraźne zmiany zaszły też w Punktach Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych. Związek nie tylko przejął ich prowadzenie od firmy zewnętrznej, ale też – wspólnie z Gminą Trzebinia – doprowadził do przeniesienia tamtejszego Punktu do lepszej lokalizacji z wygodniejszym dojazdem dla mieszkańców.

Jednak najważniejszą decyzją, która usprawniła ich działanie i obsługę mieszkańców było otwarcie PSZOK-ów przez pięć dni w tygodniu, w tym w każdą sobotę oraz zwiększenie do 2 osób załogi każdego z Punktów - jeden pracownik zajmuje się formalnościami, a drugi pracą na placu.

Bazarki to strzał w dziesiątkę

Idea zero waste, która sprowadza się do tego by nie marnować niczego, co jeszcze nadaje się do użycia, dotarła też do PSZOK-ów za sprawą tamtejszych bazarków. I z miejsca okazała się świetnym rozwiązaniem, jakiego mieszkańcy oczekiwali.

- Zasada działania tych miejsc jest prosta: jeśli czegoś nie potrzebujesz, a jest sprawne, to nie wyrzucaj tego do kosza tylko przywieź na bazarek. Może znajdzie się ktoś kto akurat skorzysta – wyjaśnia Arkadiusz Pypłacz i dodaje, że najszybciej szansę na takie „drugie życie” dostaje wszelkiego rodzaju elektronika, która zwykle znika jeszcze tego samego dnia, którego trafiła na bazarek.

Na bazarkach najczęściej można znaleźć używane meble, zabawki i wspomnianą elektronikę, ale zdarzały się też ubrania, narty, kilka pudełek z płytkami, a nawet kule ortopedyczne. W zasadzie więc nie ma ograniczeń co można tu zostawić. Jedyny warunek jest taki, by te przedmioty były zdatne do użycia, nawet jeżeli nowy właściciel będzie musiał je odnowić czy trochę przy nich pomajsterkować.

Większa dostępność dla mieszkańców

Otwarcie Związku na osoby z ograniczoną sprawnością ruchową było jednym z najważniejszych przedsięwzięć i marzeniem obecnego Zarządu. Obecne biuro mieści się bowiem na I piętrze, w kamienicy bez windy. Dotarcie tam było więc barierą trudną do pokonania nawet dla osób starszych, nie mówiąc już o tych poruszających się na wózkach inwalidzkich.

Ale to już przeszłość. Od kilku miesięcy wszystkie najważniejsze sprawy każdy może załatwić w nowym Punkcie Obsługi Mieszkańca (POM), który znajduje się w kamienicy przy ul. Sokoła 30. To lokal bez żadnych barier architektonicznych, znajduje się na parterze, a dodatkowo wyposażono go w podjazd dla wózków.

Samodzielnie sprawy w Związku mogą też załatwiać osoby niewidome, dla których przygotowano materiały w alfabecie Braille`a, a mieszkańcom posługującym się językiem migowym pomoże tłumacz tego języka.

Naprzeciwko POM jest usytuowane nowe miejsce parkingowe dla osób niepełnosprawnych.

Przede wszystkim edukować

Edukacja ekologiczna to kluczowa część działalności Związku. Dlatego w tym roku postawiono na szereg inicjatyw. Uruchomiono m.in. dwa pilotażowe projekty, które będą kontynuowane w następnych latach.

Pierwszym z nich był program „Kompostuję – nie marnuję”, mający zachęcać mieszkańców domów jednorodzinnych do kompostowania odpadów zielonych i bio. Aby ułatwić podjęcie tej decyzji Związek użyczył kompostownik (za darmo), a dodatkowym bonusem uczestnictwa była obniżona opłata za odbiór i zagospodarowanie odpadów. Na potrzeby pilotażu kupiono 100 szt. kompostowników.

Dla mieszkańców budynków wielorodzinnych zrealizowany został program: „Bioodpady bez pomyłek”.

Drugi program rozpoczęty w 2021 roku to „EkoMaluch” skierowany do rodziców nowonarodzonych dzieci, którzy otrzymywali ekologiczną wyprawkę, gdy rejestrowali w Związku swoje dziecko (poprzez zmianę deklaracji określającej liczbę mieszkańców). Wyprawka to dodatkowy, miły gest, bo zgodnie z prawem nowego mieszkańca w gospodarstwie domowym musimy zgłosić do 10 dnia kolejnego miesiąca, w którym nastąpiła zmiana. Natomiast aby otrzymać wyprawkę należy złożyć wniosek najpóźniej pół roku od narodzenia dziecka.

Od kilku lat realizowane są też działania edukacyjne z prawidłowych zasad segregacji, prowadzone zarówno w internecie (Facebook, strona internetowa, aplikacja EcoHarmonogram), jak i z wykorzystaniem tradycyjnych materiałów drukowanych (ulotki, plakaty, artykuły w prasie). A wychodząc z założenia, że czego Jaś się nie nauczy, tego Jan nie będzie umiał jeszcze intensywniej – mimo ograniczeń spowodowanych pandemią – organizowano i przeprowadzano ekoLekcje w przedszkolach i szkołach podstawowych czy we współpracy w lokalnymi ośrodkami kultury.