Informacja na temat sposobu postępowania z częściami samochodowymi

Odpady takie jak zderzaki, błotniki, szyby samochodowe itp. nie są odpadami komunalnymi i nie mogą być objęte systemem gospodarowania odpadami komunalnymi.

Sposób postępowania z częściami samochodowymi usuniętymi w trakcie ich naprawy regulują przepisy ustawy z dnia 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji (Dz. U. 2020 poz. 2056). Zgodnie z art. 23a tej ustawy przedsiębiorca prowadzący stację demontażu jest obowiązany do przyjęcia będących odpadami części samochodów osobowych usuniętych w trakcie naprawy o ile nie spowoduje to przekroczenia masy odpadów przewidywanych do przetworzenia i powstających w wyniku przetwarzania w okresie roku, określonych w pozwoleniu zintegrowanym lub innej decyzji w zakresie gospodarki odpadami wymaganych w związku z prowadzeniem stacji demontażu.

Rejestr podmiotów prowadzących stację demontażu pojazdów prowadzi Marszałek Województwa Małopolskiego – rejestr można pobrać ze strony https://bip.malopolska.pl/umwm,m,256032,ewidencje-i-rejestry.html

Biorąc pod uwagę powyższe, jeżeli osoba fizyczna we własnym zakresie podjęła się naprawy samochodu, w wyniku której powstały odpady, powinna oddać je do jednej z wymienionych w Rejestrze Marszałka stacji demontażu pojazdów.